Finlandssvenska föräldrar
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Finlandssvenska föräldrar

Ett forum för alla finlandssvenska föräldrar och såna som vill/skall bli mamma eller pappa.
 
HemSökLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Vårdstrejken!

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Sahara
Moderator
Moderator
Sahara


Kvinna
Antal inlägg : 266
Age : 37
Registration date : 07-08-25

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimeons nov 14, 2007 11:20 pm

Nu börjar jag nog bli väldigt orolig!Hade nog inte tänkt att det skulle gå såhär långt utan att dom sku ha kommit till en överrenskommelse! Men man ha väl varit blåögd antar jag Rolling Eyes
Jag är orolig att inte få tillräcklig vård åt våra barn o att svaga babyn ska dö o gravida kvinnor inte kan föda på sina sjukhus utan måste resa längre sträckor för att föda! Jag stöder nog strejken på det viset att jag kan förstå att vårdarna är trötta på att vara i lönegropen o dom förtjänar ju en ordentlig höjning!
Det som också är skrämmande är att man nu tar i kraft en (tillfällig) lag som man kan TVINGA folk att komma på jobb med,även om dom sagt upp sej!
Till överst på sidan Gå ner
Malinowski
Admin
Admin
Malinowski


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 38
Registration date : 07-08-19

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimetor nov 15, 2007 11:52 pm

Jag håller med dig Sahara att Tvinga folk på jobb är ingen lösning.

Jag är ganska tudelad inför denhär arbetskampen

Visst skall sjuksköterskorna få bättre lön och bättre arbetstider, dom gör ju ett viktigt jobb.
MEN
Idag när jag for hem så hade Tehyiterna i Åbo en protest marsch o på ett plakat stod det "Kutsumustyöstä orjatyöhön" vilket jag igen tyckte var att ta i. Jag menar... visst behöver man pengar men slavarbete var ju lite att ta i.

Hälsn en sur o pank studerande ensamförsörjare
Till överst på sidan Gå ner
Suddiz
Varm i kläderna
Varm i kläderna
Suddiz


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 40
Location : Lohja
Registration date : 07-10-07

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimefre nov 16, 2007 8:29 pm

Malinowski skrev:
Jag håller med dig Sahara att Tvinga folk på jobb är ingen lösning.

Jag är ganska tudelad inför denhär arbetskampen

Visst skall sjuksköterskorna få bättre lön och bättre arbetstider, dom gör ju ett viktigt jobb.
MEN
Idag när jag for hem så hade Tehyiterna i Åbo en protest marsch o på ett plakat stod det "Kutsumustyöstä orjatyöhön" vilket jag igen tyckte var att ta i. Jag menar... visst behöver man pengar men slavarbete var ju lite att ta i.

Hälsn en sur o pank studerande ensamförsörjare

Jag tycker att om man själv valt ett yrke o man vet att d INT e bra betalt ti de man gör så..
O som d va någon som sa så om man tycker d e kutsumatyö så då gö man d väl int pga av pengar utan fö att man vill hjälpa eller??
Till överst på sidan Gå ner
Malinowski
Admin
Admin
Malinowski


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 38
Registration date : 07-08-19

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimefre nov 16, 2007 11:07 pm

^Ja men inte har ju sjuksköterskornas löner direkt höjts på en tid o jämfört med hur priser o allt annat stiger så har de nog en ganska dålig lön.
Men jag skyller inte på sjuksköterskorna utan på regeringen som inte alls kommer emot.
Till överst på sidan Gå ner
Sahara
Moderator
Moderator
Sahara


Kvinna
Antal inlägg : 266
Age : 37
Registration date : 07-08-25

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimelör nov 17, 2007 12:04 am

Malinowski skrev:
^Ja men inte har ju sjuksköterskornas löner direkt höjts på en tid o jämfört med hur priser o allt annat stiger så har de nog en ganska dålig lön.
Men jag skyller inte på sjuksköterskorna utan på regeringen som inte alls kommer emot.

Jep!håller helt med!
Till överst på sidan Gå ner
Sahara
Moderator
Moderator
Sahara


Kvinna
Antal inlägg : 266
Age : 37
Registration date : 07-08-25

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimelör nov 17, 2007 12:16 am

Suddiz skrev:


Jag tycker att om man själv valt ett yrke o man vet att d INT e bra betalt ti de man gör så..
Tänk om du inte kan tänka dej att jobba med nåt annat då?
Suddiz skrev:

O som d va någon som sa så om man tycker d e kutsumatyö så då gö man d väl int pga av pengar utan fö att man vill hjälpa eller??
Man försörjer inte en familj på "hjälpar-anda"!!!

Man ska inte glömma att dom har blivit lovade en löneförhöjning då det var val!500euro till i månaden lovade riksdagsmän! Varför behöver inte dom hålla sina löften?Varför sätts allt ansvar på vårdarna, att de e dom som riskerar patienters liv!! Shocked
Till överst på sidan Gå ner
Suddiz
Varm i kläderna
Varm i kläderna
Suddiz


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 40
Location : Lohja
Registration date : 07-10-07

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimelör nov 17, 2007 1:47 pm

jag återkommer snart..måste rusa i väg Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Malinowski
Admin
Admin
Malinowski


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 38
Registration date : 07-08-19

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimesön nov 18, 2007 9:46 pm

Sahara skrev:
Suddiz skrev:


Jag tycker att om man själv valt ett yrke o man vet att d INT e bra betalt ti de man gör så..
Tänk om du inte kan tänka dej att jobba med nåt annat då?
Suddiz skrev:

O som d va någon som sa så om man tycker d e kutsumatyö så då gö man d väl int pga av pengar utan fö att man vill hjälpa eller??
Man försörjer inte en familj på "hjälpar-anda"!!!

Man ska inte glömma att dom har blivit lovade en löneförhöjning då det var val!500euro till i månaden lovade riksdagsmän! Varför behöver inte dom hålla sina löften?Varför sätts allt ansvar på vårdarna, att de e dom som riskerar patienters liv!! Shocked

Jag håller med Sahara, ansvarslöst va det ju av Katainen o samlingspartiet att göra vallöften de inte ämnade hålla. Bra att tehy nu sätter hårt mot hårt.
Till överst på sidan Gå ner
Sahara
Moderator
Moderator
Sahara


Kvinna
Antal inlägg : 266
Age : 37
Registration date : 07-08-25

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimesön nov 18, 2007 11:40 pm

Har int själv sett på nyheterna men hörde att det inte blir nån strejk Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Suddiz
Varm i kläderna
Varm i kläderna
Suddiz


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 40
Location : Lohja
Registration date : 07-10-07

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimemån nov 19, 2007 6:58 pm

Nä d bli d int men tack ti tehy att nu höjs skatterna o antagligen oxå potilasmaksut o allt! O varför ska dom få löneförhöjning när tex superialiset kunde no godkänna den höjningen som ärbjöds?? Int alls nöjd, fattar int att man ska gå o leka m patienternas liv, min väldigt sjuka morfar sku ha hamna byta sjukhus pga dom! Tehy e int dom ända sjukskötarna som jobbar m liten lön men d e ba dom som int ser längre än sin egen napa.
D e min åsikt o jag håller den e SKIT FÖRBANNAD!!

Jo dom jobbar m liten lön men d gö andra o som har ansvar av andra.
O de finns andra som o försörjer familj m liten lön!
Till överst på sidan Gå ner
Malinowski
Admin
Admin
Malinowski


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 38
Registration date : 07-08-19

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimemån nov 19, 2007 7:42 pm

Hmm, det verkar lite svartsjukt att säga så, jag menar skulle jag i mitt blivande yrke (även de dåligt avlönat) få löfte om att få en kännande löneförhöjning så skulle jag nog bli sur om jag inte skulle få den.
Till överst på sidan Gå ner
Suddiz
Varm i kläderna
Varm i kläderna
Suddiz


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 40
Location : Lohja
Registration date : 07-10-07

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimemån nov 19, 2007 8:39 pm

jag e faktiskt int svartsjuk Very Happy .E ba arg fö att dom ska hålla på så. som sagt så finns d andra liitton som hade gott m på den höjningen dom sku få men tehy sku ha mera. Inge illa menat mot nån men d e min åsikt o den håller jag.
Till överst på sidan Gå ner
Suddiz
Varm i kläderna
Varm i kläderna
Suddiz


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 40
Location : Lohja
Registration date : 07-10-07

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimemån nov 19, 2007 8:41 pm

*alltså den höjningen dom nu i början gav före allt d hä..
Till överst på sidan Gå ner
Sahara
Moderator
Moderator
Sahara


Kvinna
Antal inlägg : 266
Age : 37
Registration date : 07-08-25

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimemån nov 19, 2007 9:51 pm

Suddiz skrev:
Nä d bli d int men tack ti tehy att nu höjs skatterna o antagligen oxå potilasmaksut o allt! O varför ska dom få löneförhöjning när tex superialiset kunde no godkänna den höjningen som ärbjöds?? Int alls nöjd, fattar int att man ska gå o leka m patienternas liv, min väldigt sjuka morfar sku ha hamna byta sjukhus pga dom! Tehy e int dom ända sjukskötarna som jobbar m liten lön men d e ba dom som int ser längre än sin egen napa.
D e min åsikt o jag håller den e SKIT FÖRBANNAD!!

Jo dom jobbar m liten lön men d gö andra o som har ansvar av andra.
O de finns andra som o försörjer familj m liten lön!

Men nog måste ju vårdarna också få strejka om dom e missnöjda över lön eller arbetesförhållande eller va man nu strejkar om!Nog måste dom ju ha samma rätt som alla andra branscher att strejka!Hur ska något annars hända tycker du?
Visst, de e ju stor skillnad på att vårdarna strejkar och tex. någo Nokia-anställda men de visar ju just hur VIKTIGT jobb dom gör! DÄRFÖR förtjänar dom sin höjning!O jag är nog villig att betala 1-2% mer i skatt för det!
Till överst på sidan Gå ner
Sahara
Moderator
Moderator
Sahara


Kvinna
Antal inlägg : 266
Age : 37
Registration date : 07-08-25

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimetis nov 20, 2007 3:23 pm

Men mest lättad e ja nog bara att det inte blev nån strejk! Smile
Och så e jag nog jätteglad för vårdarna för dom förtjänade nog detta! flower
Till överst på sidan Gå ner
Suddiz
Varm i kläderna
Varm i kläderna
Suddiz


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 40
Location : Lohja
Registration date : 07-10-07

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimetor nov 22, 2007 9:08 pm

Ännu en fråga Very Happy

Tycker ni d e rätt att 2 sjukskötare som e i olika liitton men jobbar på samma jobb gö samma sak osv. får olika betalt??
Undrar bara, fö jag tycker d int e rättvist.
Till överst på sidan Gå ner
Sahara
Moderator
Moderator
Sahara


Kvinna
Antal inlägg : 266
Age : 37
Registration date : 07-08-25

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimetor nov 22, 2007 9:54 pm

Suddiz skrev:
Ännu en fråga Very Happy

Tycker ni d e rätt att 2 sjukskötare som e i olika liitton men jobbar på samma jobb gö samma sak osv. får olika betalt??
Undrar bara, fö jag tycker d int e rättvist.

Nej int e det ju rättvist om dom ha jobba lika länge, har samma utbildning osv.
Meeen så kommer de ju int att bli heller! Alla ska nog få sin höjning, har förstått att de sku vara olagligt att ha olika!
Till överst på sidan Gå ner
Suddiz
Varm i kläderna
Varm i kläderna
Suddiz


Kvinna
Antal inlägg : 145
Age : 40
Location : Lohja
Registration date : 07-10-07

Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitimefre nov 23, 2007 4:55 pm

Jag läste me ett öga snabbt att d höjningen rör ba tehy o sen hörde jag o att d e olagligt o ha olika..så..confused
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Vårdstrejken! Empty
InläggRubrik: Sv: Vårdstrejken!   Vårdstrejken! Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Vårdstrejken!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Finlandssvenska föräldrar :: Övrigt :: Ordet är fritt-
Hoppa till: